piątek, 11 listopada 2016

Polska książka, ale o wiele lepsza niż te zagraniczne - ''Ostatnie życzenie'' Andrzeja Sapkowskiego


Cześć Kochani!
Nie lubię polskich książek, jestem uprzedzona i rzadko po nie sięgam.
Czy nakaz przeczytania Ostatniego życzenia przez polonistkę zmieni moje nastawienie do naszej literatury?
O tym w recenzji, na którą Was bardzo serdecznie zapraszam! <3
Gotowi! Let's go! 
Tytuł: Ostatnie życzenie
Autor: Andrzej Sapkowski
Cykl: Wiedźmin Geralt z Rivii (tom 1)
Wydawnictwo: superNOWA
Data wydania: listopad 2014
Liczba stron: 332
Kategoria: fantastyka/fantasy
Opis z okładki: Później mówiono, że człowiek ów nadszedł od północy, od Bramy Powroźniczej. Nie był stary, ale włosy miał zupełnie białe. Kiedy ściągnął płaszcz, okazało się, że na pasie za plecami ma miecz.
Białowłosego przywiodło do miasta królewskie orędzie: trzy tysiące orenów nagrody za odczarowanie nękającej mieszkańców Wyzimy strzygi.
Takie czasy nastały. Dawniej po lasach jeno wilki wyły, teraz namnożyło się rozmaitego paskudztwa – gdzie spojrzysz, tam upiory, bazyliszki, diaboły, żywiołaki, wiły i utopce plugawe. A i niebacznie uwolniony z amfory dżinn, potrafiący zamienić życie spokojnego miasta w koszmar, się trafi.
Tu nie wystarczą zwykłe czary ani osinowe kołki. Tu trzeba zawodowca.
WIEDŹMINA.
Mistrza magii i miecza. Tajemną sztuką wyuczonego, by strzec na świecie moralnej i biologicznej równowagi.
 ''- Zło to zło, Stregoborze - rzekł poważnie wiedźmin wstając. - Mniejsze, większe, średnie, wszystko jedno, proporcje są umowne a granice zatarte. Nie jestem świątobliwym pustelnikiem, nie samo dobro czyniłem w życiu. Ale jeżeli mam wybierać pomiędzy jednym złem a drugim, to wolę nie wybierać wcale.''
Zaczynając pisać tą recenzję już chciałam szukać ''tłumacza'' i ''oryginalnego tytułu''...
Kiedyś przysięgłam sobie, że nie będę czytać polskich książek i chyba wszyscy wiedzą, iż nie przepadam za takowymi poprzez uprzedzenia i złe doświadczenia. Moja ''przysięga'' zniknęła jak dobre ciastka ze stołu bożonarodzeniowego, kiedy okazało się, że ''Ostatnie życzenie'' Sapkowskiego jest moją lekturą szkolną. I pewnie gdybym żyła w świecie Harrego Pottera i złożyła taką wieczystą przysięgę, po dwóch latach ją złamawszy to bym umarła, ale cóż. Z garścią uprzedzeń i zniechęceniem zamówiłam tą pozycję, po czym zaczęłam czytać albo raczej oglądać obraz, który namalowany słowami przedstawia nam Sapkowski.
W miarę czytania książki ciągle się upominałam. Mówiłam sobie w duchu: ''czytaj uważnie, bo to do szkoły'' i tym sposobem przeczytałam ją tak wnikliwie jak żadną inną wcześniej...

ANDRZEJ SAPKOWSKI
Jest absolwentem Uniwersytetu Łódzkiego, z wykształcenia ekonomistą. Karierę literacką zaczynał jako tłumacz, przekładając na język polski opowiadanie Słowa Guru w "Fantastyce". Popularność zdobył cyklem opowiadań i pięciotomową sagą o wiedźminie (pierwsze opowiadanie ukazało się w grudniu 1986 w miesięczniku "Fantastyka").
 Zazwyczaj w recenzjach najpierw rozmyślam nad akcją i światem przedstawionym, ale skoro jest to polska książka to weźmy na początek ''pod lupę'' język.
Język, styl autora to dwie bardzo oryginalne nici, które szyją tą historię. A mówiąc bardziej ''przyziemnie'' to jak pisze Sapkowski to istna poezja, usiana śmiesznymi dialogami i dydaktyzmem, z nich płynących. Tekst trochę przypominał mi swoją wyniosłością Pocałunek Kier, ale zastosowanie dowcipu przeczy ogólnemu charakterowi. Nie wiem, czy dobrze się wyraziłam, ale książka ta z całą pewnością nie jest spotkaniem ze ''współczesnym językiem'' czy sloganem młodych ludzi.
Jeśli chodzi o akcję to właśnie język spowalnia ją, ale czasami przyspiesza tak gwałtownie, że czytelnik leży i płacze ze śmiechu.
Zaś świat przedstawiony jest piękny i magiczny. Z chęcią mogę go porównać do tego z ''Alicji w Krainie Czarów'', który tak bardzo uwielbiam, a ten Geralta jest niezwykły, historia o elfach i krasnoludach to istny rarytas!

''- (...) Aridea dość często zwracała się do Zwierciadła...
- Ze zwyczajowym pytaniem, jak sądzę – przerwał Geralt. – „Kto jest najpiękniejszy na świecie?” Jak wiem, wszystkie Zwierciadła Nehaleni dzielą się na uprzejme i na rozbite.''

Geralt, główna postać tej książki, serii to wiedźmin, zajmuje się zabijaniem potworów. Odbieram jego osobę jako bohatera, którego polubiłam i nie mam zastrzeżeń do jego postępowania. Szanuję jego wypowiedzi mające na celu wywołać uśmiech na twarzy czytelnika.
Zastanawiając się nad sensem pracy bohatera napotkamy dwa pytania, które stawia przed nami autor. A mianowicie: ''Czy w naszym świecie istnieją potwory?'' oraz ''Czy skutecznie je zabijamy?''. Odpowiadając na nie znajdujemy przenośne znaczenie całej książki i dokopujemy się do drugiego dna fantastyki.

'' - Pytałem, czy możecie rzucić zaklęcie stabilizujące ślad.
- Zaklęcie? – kapłan dumnie uniósł głowę. – Ja nie jestem bezbożnym czarownikiem! Ja nie rzucam zaklęć! Moja moc płynie z wiary i modlitwy!
- Możecie, czy nie?
- Mogę.''


 A teraz parę słów o wydaniach.
Z tego co ich wiele, ale moje, które jest przedstawione na zdjęciu na początku recenzji podoba mi się najbardziej. Spora ilość czerni na okładce buduje nastrój i przede wszystkim okładka jest klimatyczna, ładna.

''- Jeśli dobrze rozumiem – powiedział – mam stanąć do pojedynku, bo jeżeli odmówię, to mnie powieszą. Jeśli będę walczył, to mam pozwolić, by przeciwnik mnie okaleczył, bo jeśli ja go zranię, to mnie połamią kołem. Same radosne alternatywy. A może zaoszczędzić wam kłopotów? Huknę głową o pień sosny i sam się obezwładnię. Usatysfakcjonuje was to?''



Nie zawsze się o tym mówi, ale fantastyka to wiersz. Jego znaczenia i przekazu z niego płynącego trzeba się doszukać. A jakie jest prawdziwe znaczenie Wiedźmina? Czy to tylko historia o krasnoludach i innych niezwykłych stworach? Tego dowiecie się się sami po przeczytaniu książki Sapkowskiego!
Moja ocena: 9/10 i tak jak napisałam wcześniej, zapraszam Was do świata Wiedźmina, gdzie potwory nie ukrywają się za ludzką twarzą. 
''I niech los zawsze wam sprzyja''
Buziaki, 
StormWind

35 komentarzy :

  1. Książka tym razem nie dla mnie :)

    Zapraszam http://ispossiblee.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj szkoda, ale może następnym razem?
      Buziaki! :*

      Usuń
  2. Jeszcze nie miałam tej przyjemności, aby przeczytać "Wiedźmina", ale mam nadzieję, że kiedyś to zrobię, bo słyszałam o nim same pozytywne opinie. Sam fakt twojej oceny 9/10 coś znaczy, więc będę to miała na uwadze.
    Pozdrawiam,
    bookmoorning.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że masz tą pozycję w planach i życzę miłej lektury! Mam nadzieję, iż będziesz równie zadowolona co ja. :)
      Dziękuję za odwiedziny! Całusy! :*

      Usuń
  3. Szczerze mówiąc, to mnie nigdy nie ciągnęło do Wiedźmina... :D Już nawet nie chodzi o nie czytanie polskich książek (choć z tym uprzedzeniem jeszcze trochę walczę :D). Sama nie wiem, o co chodzi, jakoś po prostu nie mam ochoty xD :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę, że nie tylko ja jestem/byłam uprzedzona. Szkoda, dużo tracisz Kochana. :/
      Buziaczki! :*

      Usuń
  4. Jedyna polską autorką,którą lubię jest Dorota Terakowska. Tak naprawdę nie ciągnie mnie jakoś szczególnie do tej książki,ale kto wie może kiedyś wpadnie w moje ręce.

    http://weruczyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pierwszy raz słyszę o tej autorce, ale możemy zrobić tak, że ja sięgnę po jej książkę, a ty po Wiedźmina. Co ty na to? :D Szerzymy horyzonty!
      Buziaki! :*

      Usuń
  5. "Ostatnie życzenie" czytałam już jakiś czas temu i pamiętam, że ogromnie mi się spodobało, ale od tamtej pory jakoś nie miałam okazji, aby sięgnąć po kolejne tomy serii. Przeczytałam jeszcze "Krew Elfów", ale z pewnością tak tego nie zostawię i przekonam się, jak wypada kontynuacja.
    Zazdroszczę takiej lektury szkolnej :D U mnie w szkole niestety Wiedźmin nie był lekturą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie obie musimy przeczytać kolejne tomy! <3
      Bardzo cieszę z tego, że wreszcie mój ukochany gatunek (czyt. fantastyka) został wzięty pod uwagę w wyborze lektur gimnazjalnych, to świetna sprawa czytać taką perełkę do szkoły, a nie Krzyżaków...
      Buziaczki! :*

      Usuń
  6. Nie książka dla mnie, nie lubię "mocnej" fantastyki, ale to świetnie, że mamy dobre książki swoich, polskich artystów!
    Ja z polskiej literatury lubię Małgorzatę Musierowicz, miło kojarzy mi się z dzieciństwem :)
    http://roksanaphotoechelon.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja uwielbiam fantastykę, od pani Musierowicz czytałam tylko ''Opium w rosole'', była to moja lektura szkolna. Przyznam, że średnio lubię obyczajówki, więc wymieniona wyżej pozycja średnio mi się podobała. Ale cóż... dziękuję bardzo za odwiedziny! <3
      Całusy! :*

      Usuń
  7. Wiedźmina muszę kiedyś przeczytać.
    A wytłumaczysz mi o co chodzi z tym uprzedzeniem do polskich książek? Zupełnie nie rozumiem dlaczego, przecież jest tyle wspaniałych!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, musisz! <3
      Wiesz, to uprzedzenie wzięło się od tego, że kiedyś przechodziłam koło księgarni (nie czytałam jeszcze wtedy nałogowo) i pomyślałam, iż mogłabym kupić coś ciekawego. Pani pracująca w tym sklepie poleciła mi jakąś pozycję, która była autorstwa jakiejś Polki. Poszłam do domu, zaczęłam czytać, ale nudziła mnie tak niemiłosiernie, że jej nie skończyłam. Po pół roku zaczęłam od nowa, bo nie pamiętałam, gdzie skończyłam i nudziła mnie jeszcze bardziej. Tym sposobem znielubiłam książki i polskich twórców. Dopiero po dwóch latach mój los odmienił Harry Potter, zaciekawili mnie zagraniczni pisarze i ich fantastyczne dzieła.
      Ostatnie życzenie trochę zmieniło moje podejście, ale jeszcze nie do końca, co będzie dalej czas pokaże. :D
      Wybacz za tak bardzo długaśną odpowiedź, buziaki! :*

      Usuń
  8. Ja od dwóch lat sięgam bardzo często po naszych autorów i przekonuję się codziennie, że są bardzo dobrzy:) Wcześniej też miałam z tym problem. Sapkowski super, kocham tę sagę. Ostatnie życzenie to co prawda takie opowiadania, wstęp, ale Krew Elfów to już wypas nad wypasem, także czytaj dalej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Skoro tak mówisz to z chęcią sięgnę po kolejne części. Może pozbędę się w pełni moich uprzedzeń... :D
      Dziękuję za odwiedziny! Całusy! :*

      Usuń
  9. ,,Ostatnie życzenie" jest teraz lekturą szkolną???? Czemu za moich czasów nie była? I musiałam tak długo odkładać przeczytanie Wiedźmina... czuję się pokrzywdzona, ale i dumna, że szkolnictwo wreszcie poszło po rozum do głowy, wspaniale!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również czuję się dumna z naszego szkolnictwa, ale także przepełniona szczęściem. <3
      Buziaczki! :*

      Usuń
  10. hej! Nominowałam Cię do wykonania tagu:)
    http://books--my-life.blogspot.com/2016/11/poradz-sobie-z-ksiazka.html
    Pozdrawiam:*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za nominację, z przyjemnością go wykonam Kochana. :D
      Buziaki! :*

      Usuń
  11. Autora cenię, ale przeczytałam "Ostatnie życzenie" i szczerze się zawiodłam. Postać Geralta i język na plus, ale same historie i Yennefer całkowicie mnie zawiodły.
    Pozdrawiam!
    http://sunny-snowflake.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie historie urzekły, chociaż wątek Yennefer może i mógłby być bardziej dopracowany. :D
      Buziaczki! :*

      Usuń
  12. Chyba nie mój typ do końca, ale ja też odzyskuję wiarę, przez książkę którą niedawno skończyłam :)

    Pozdrawiam, Jabłuszkooo ♡
    SZELEST STRON

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, że nie jest to książka dla Ciebie, ale cieszę się, iż również odzyskujesz wiarę. :D
      Buziaki! :*

      Usuń
  13. Też chcę taką lekturę..
    Jeszcze nie czytałam, ale to musi być świetne,
    a może bym se tak sprawiła na Święta całą serię :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także bym chciała kupić całość na święta! <3 Super pomysł! <3
      Całusy! :*

      Usuń
  14. Planowałem sięgnąć po tę serię w wakacje - niestety, nie udało się, a szkoda, bo teraz niezbyt mam na to czas :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Musisz nadrobić tą serię! Jest z całą pewnością godna uwagi! <3
      Dziękuję za odwiedziny! :D

      Usuń
  15. Nie miałam jeszcze okazji czytać tej książki. Nie jestem do końca pewna czy dałabym radę, ale spróbować nie zaszkodzi, prawda? A nuż...

    Pozdrawiam :)
    Books & Candles

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tak! Zabieraj się za tą pozycję, próbuj, czytaj! <3 Jestem bardzo ciekawa, czy Ci się spodoba! :D
      Buziaczki! :*

      Usuń
  16. Wszędzie się mówi by czytać książki Sapkowskiego, ale nigdy nie widziałam recenzji xD także twoja jest pierwsza :) a co do recenzji:
    świetnie napisana. Mi też bardziej podoba się ta czerwono-czarna okładka <3 haha #okładkowasroka xD
    ja też jestem trochę uprzedzona do polskich autorów :D ale tyle plusów ma ta seria, że może też się skuszę? w końcu święta idą! Już wiem co dodać do listy prezentów <3
    Bardzo mi się podoba twój blog, zostanę na dłużej :) To do następnego :*

    Buziaki :*
    zlodziejka-zapisanych-stron.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie dla mnie :(
    Ne lubiem autora :( :D

    Buziaki
    coraciemnosci.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nominowałam cię do TAGu :D
      http://coraciemnosci.blogspot.com/2016/12/przygotowania-do-swiat-book-tag.html

      Usuń
  18. Naprawdę to była twoja lektura szkolna? No, to zazdroszczę, bo ja za swoich czasów nie miałam takich dobrych ksiażek jako lektury! Zgadzam się całkowicie z twoją opinią, bo Wiedźmina kocham c:
    #SadisticWriter

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja też wręcz nie mogę uwierzyć, że miałaś "Wiedźmina" jako lekturę! Gdyby tylko w spisie figurowało więcej takich pozycji, uczniowie na pewno byliby bardziej zachęceni do czytania (bo nie ukrywajmy, większość książek w spisie lektur jest po prostu... chyba najlepszym określeniem będzie "sztywna"). Co do samego "Ostatniego Życzenia", to ja zaczęłam jakiś czas temu czytać w formie e-booka, mimo, że nie lubię tej formy, ale z powodu podzielonych zdań znajomych na temat Sapkowskiego postanowiłam nie ryzykować zakupu w papierowej. Z tego powodu czytam tylko wtedy, kiedy mi się o tym przypomni, i niestety trwa to już dość długo. Przeczytałam mniej więcej do połowy i chyba zainwestuję w wydanie książkowe, bo wtedy w końcu przeczytam całość, a teraz już mam pewność, że warto ją mieć na swojej półce. Mi chyba najbardziej spodobała się tutaj różnorodność wszelkich postaci i kreatur - Sapkowski wydaje się w tym mistrzem.

    PS. Świetny blog!

    Pozdrawiam, Seeker Of The Books

    OdpowiedzUsuń

Witaj mój drogi czytelniku! Czekałam na Ciebie!
ღ dziękuję za ten ślad, który po sobie pozostawiasz, z całą pewnością się odwdzięczę
ღ dziękuję za obserwację, zostaw link do swojego bloga, a wpadnę
ღ nie martw się, jutro będzie lepiej, uśmiechnij się, a i mi zrobi się przyjemnie!

Wykonała Ronnie